něco málo o výcviku

Metoda pozitivního posilování

Co vlastně metoda pozitivního výcviku psa znamená?

 Každý si pod tímto pojmem může představit něco jiného. V našem případě se jedná o metodu, kdy při výcviku odměňujeme žádoucí chování něčím, po čem pes touží, a nežádoucí chování ignorujeme. Díky této metodě, vzniká lepší vztah mezi páníčkem a psem.

Aby to bylo více pochopitelné, uvedeme si dva příklady. Samy můžete posoudit, která metoda je správná.

  • Příklad

Psa chceme naučit povel  SEDNI

  • Varianta - Majitel řekne psovi povel SEDNI. Ten vzhledem k tomu, že povel nezná, kouká na majitele a čeká. Majitel znovu zopakuje povel, teď již trochu důrazněji. Pes stále nechápe a tak majitel psa násilně zatlačí na zadek psa, aby se pes posadil. Pes se posadí a majitel zajásá. Pochválí psa a dá mu odměnu. Pochopil tento pes, co se po něm žádá? Bude příště vědět, co povel SEDNI, znamená bez toho, aby mu musel majitel zatlačit na zadek?
  • Varianta - Majitel si vezme do ruky klikr (nebo slovní marker), chutné pamlsky a vydá se za psem. Nejdříve si počká, až upoutá pozornost psa a odmění jej pamlskem. Poté čeká dál, co pejsek udělá a neříká žádný povel. Hle, pejsek se posadí sám. To je ten okamžik, kdy kliknete klikrem, nebo použijete slovní marker a dáte odměnu. Později, až toto pejsek pochopí, přidáme povel sedni. Pejsek tento povel zvládne sám a rozhodně si to bude pamatovat lépe, než pejsek, kterému majitel tlačil na zadek.

                                                     KLIKER

Co to vlastně kliker je? Kliker je malý ruční plastový nástroj uvnitř s plíškem, který zajišťuje         specifický zvuk při zmáčknutí. Pes si s tímto zvukem spojí, že přijde nějaká odměna. Pokud ale nechcete používat kliker, například jako já (má totiž mnoho výhod a nevýhod), můžete používat tzv. Slovní marker. 

To je slovo, které si určíte samy. Já používám slovo  JO.  A použijete ho vždy, když pejsek provede chování, které jsme po něm chtěli. Po tomto slově musí přijít vždy odměna. Kliker trénink bohužel mnohem složitější. Klíčové je správné načasování, použití klikeru nebo slovního markeru, abychom pejskovi označili tu chvíli a to chování, které je žádoucí. Později bychom se totiž mohli divit, proč pejsek dělá nějaké chování, které  po něm nechceme, ale dříve jsme mu to tzv. naklikali jako správné chování. O kliker tréninku bychom tu mohli mluvit ještě dlouho, pokud by Vás více zajímalo toto téma, můžu doporučit knížku Kliker trenink pro vašeho psa, kterou napsala Morten Egtvedt.



A teď se dostáváme k tématu, jakými způsoby se pes vlastně učí nové povely. Spadá to do tzv. Operantního chování, kdy pes nejprve udělá nějakou akci, kterou si uvědomuje. Tím se liší od klasického způsobu učení, kdy pes čeká, co mu svět nadělí. A liší se to i od klasického pavlovského podmiňování, pomocí kterého, I. P. Pavlov učil za použití zvonečku reagovat psy na potravu. 

Může si vytvořit takovou ABECEDU forem učení.

A-antecedent- je podmět, který vyvolá určité chování u psa

B- behavior- to je ono chování, které pes provede

C- Consequence- to je výsledek onoho chování

P- prediction- neboli prognóza do budoucna (co si pes z toho vezme)


Výsledek může být buď posílení pozitivní, nebo negativní anebo trest, též pozitivní nebo negativní.

Pozitivní posílení- správné chování, které bývá odměněno pamlskem, nebo hračkou.Negativní posílení- následkem chování je odebráno něco, o co zvíře v danou chvíli stojí. Např. Výskok na hračku, pes nedostane hračku, pokud není v klidu.

Pozitivní trest-následkem chování přibude něco, co je zvířeti nepříjemné. Např: štěkání a mi ho za to chování uhodíme. Pravděpodobnost chování se tímto snižuje.

Negativní posílení- následkem chování ubude něco co je v danou chvíli zvířeti nepříjemné Např. Pokud nás bolí hlava, spolkneme prášek a hlava nás přestane bolet. Příště toto chování zopakujeme.

Dalšími způsoby učení je napodobování, kdy např: štěně bude napodobovat chování svojí smečky. Učení vzhledem tzv: AHA moment. Kdy se na situaci podíváme jako pozorovatelé a v určitém okamžiku učiníme tvz. AHA moment kdy nám dojde ono chování. Pes se neučí jen při výcviku, učí se i na procházce, komunikací mezi ostatními psi. Poznává nové prostředí, proto bychom neměli mít příliš vysoké nároky na štěně, které teprve poznává svět. Pokaždé, když jste spolu se svým psem, jeden z vás učí toho druhého. Dejte si záležet na tom, abyste odměňovali a chválili chování, které po psovi chcete. Hůře se totiž odstraňuje chování, které již má pes naučené a je nežádoucí, než naučit nový povel.

vypracovala   Monika    Veškrnová
vypracovala Monika Veškrnová

 E-mail :     veskrnova.monika@seznam.cz

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky